piątek, 3 czerwca 2011

Free style z osnową

Dostałam w prezencie urodzinowym książkę "Learning to Weave". W ramach ćwiczeń postanowiłam osnuć krosna techniką "od przodu do tyłu" - czyli odwrotnie :)
Osnowa jest freestyle'owa - wśród nici bawełnianych są też wstążeczki, sznurek i nici boucle.
Osnowę przygotowałam sobie w pęczkach po dwanaście nici, dzięki temu  mogę kontrolować jej stan "splątania". Dobry sposób dla takich bałaganiarzy jak ja.
Zaczynamy od przewleczenia nici osnowy przez oczka grzebienia:
Wygląda przerażająco, ale dzięki "pęczkowaniu" da się to wszystko ogarnąć.
Potem przeciągamy nici osnowy przez nicielniczki:


Jak widzicie zdjęłam część nicielnic i podnóżków - mój free style jest bardzo prosty w założeniach "technicznych". Zostawiłam dwie nicielnice do splotu płóciennego.
Po umocowaniu osnowy do wału podawczego i odbiorczego nadszedł czas naprężenia osnowy. Pojawił się problem z nićmi. Użyłam merceryzowanej bawełny - kordonka MAXI. Jest świetny na szydełko, natomiast na osnowę nadmiernie skręcony.
Na szczęście można sobie z tym poradzić. Przy końcowym poprawianiu napięcia poszczególnych pęczków nici (z przodu krosien) rozwijałam jednocześnie skręt (na zdjęciu powyżej widać prawidłowo ułożoną osnowę w dwóch pierwszych pęczkach).
Parę drobnych poprawek i można zaczynać :)
Dalej będzie moja przędzina ręcznie wełna farbowana na turkusowo.

Szalik? Poduszka? Się okaże. Aaa! Czółenko to boski wynalazek! Następnym razem więcej o tym.

Osnuwanie to żmudna robota - kilka godzin ślęczenia i skupiania uwagi. Nie można popełnić żadnego błędu (no prawie), bo projekt się nie uda. I jeszcze free style w tkactwie możecie sobie poszukać pod hasłem "saori weaving" :)
Buziaki znad krosien!

9 komentarzy:

  1. Czarna magia! Niewiele zrozumiałam z tego co piszesz, a chciałabym bardzo. Może kiedyś mnie oświeci?
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Kolor nieziemski, wszystko ładnie, pięknie tylko też nie wiem o co chodzi. Powodzenia w projekcie, z miłą chęcią obserwuję te z poza ziemi urządzenie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mądre to wszystko co piszesz Eguniu. Dla laika niezbyt zrozumiałe i myślę, że w trakcie samodzielnej pracy na krosnach można to opanować i zrozumieć. Podziwiam... podziwiam... Z przyjemnością oglądam :)
    Powodzenia!

    OdpowiedzUsuń
  4. Buu! A ja chciałam, żeby tak jasno było wytłumaczone o co chodzi...

    OdpowiedzUsuń
  5. Do osnuwania najlepsza pomoc koleżanki i nalewka!

    OdpowiedzUsuń
  6. Wygląda to wszystko na bardzo skomplikowane i pewno jest. efekt na pewno będzie rewelacyjny

    OdpowiedzUsuń
  7. Eguniu, zacięłam się w połowie. Ale podzielam wiarę eve-jank: efekt na pewno będzie rewelacyjny!

    OdpowiedzUsuń
  8. Zginęłabym w tej plątaninie :)

    OdpowiedzUsuń

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.