czwartek, 28 października 2010

Jak zrobić nudną czapkę? Wzór ;-)

Druty: 4,5 mm na żyłce
Włóczka : Freedom Spirit 100% wełna (50 g/120m)
Nabieramy 83 oczka ulubioną metodą (byle niezbyt ściśle)
Rz. 1 - o. brzegowe, *1 o.prawe, 2 o. lewe*, 1 o. brzegowe
Rz. 2  i wszystkie parzyste - przerabiać oczka jak schodzą z drutu
Rz. 3 i kolejne nieparzyste o. brzegowe, *1 o.prawe, 2 o. lewe*, 1 o. brzegowe

Po ok. 30 cm przechodzimy do zamykania oczek:
Rz. xx1  - o. brzegowe, *1 o. prawe, 2 o. przerobione razem na lewo*, o. brzegowe
Rz. xx2 - jak schodzą z drutu
Rz. xx3 - o. brzegowe, *2 o. przerobione razem na prawo*, o. brzegowe
Rz. xx4 - jak schodzą z drutu
Za pomocą igły i kawałka włóczki zbieramy pozostałe oczka i ściągamy w "kółeczko". Zszywamy czapkę. Jeśli ma być użytkowana "z rancikiem" dolny fragment szwu powinien być wykonany ściegiem nierzucającym się w oczy z obu stron .


Między * powtarzać ścieg

Ilość nabranych oczek należy dostosować do swojego obwodu głowy. Ilość nabranych oczek traktuj wyłącznie orientacyjnie ;-) Właściwy rozmiar dobierz najlepiej drogą empiryczną.

Jest możliwa oczywiście opcja robienia w kółko  (bez zszywania) - będzie pończocha jak się patrzy i nie trzeba się męczyć ze szwem (za to trzeba robić w kółko)

Aa! Po założeniu na głowę licz się z możliwością posądzenia o bycie krasnoludką (krasnoludzicą?!) ewentualnie poszukaj wśród panów kandydata na krasnoluda ;-) Czapka jest jak najbardziej unisex.

Uwaga ostatnia: wzór w sam raz na pierwszą drutową robótkę w życiu, prawda? Może zajrzy tu jakaś początkująca dziergaczka...

7 komentarzy:

  1. I zajrzała początkująca... dziergaczka.:)
    Małż mnie męczy o czapkę. Czy można z tego wzoru zrobić męską?
    Czy dużo oczek trzeba by dołożyć?
    Gorąco pozdrawiam.:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Można każdą - damską, męską, dziecięcą. Męskie głowy dużo większe nie są, ale najlepiej zmierzyć obwód (głowy), zrobić próbkę wzoru wybraną wełną i drutami (każdy robi trochę inaczej - ja np. robię dość luźno) Sprawdzić ile oczek jest na 10 cm. Po czym pomnożyć przez obwód głowy podzielony przez 10. Np obwód głowy to 52 cm. W próbce na 10 cm mam 17 oczek. Czyli 17*5,2 =88,4, czyli nabierzemy 89 oczek. Pamiętaj, że włóczka jest rozciągliwa, lepiej mierzyć ciaśniej.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję bardzo Eguniu.
    Jak tylko dorwę jakaś włóczkę będę próbować.
    Mój Pan gubi czapki, niczym dziecko rękawiczki.
    Dziwnie domaga się czapki, przezemnie zrobioną.Szalika nie chciał nosić.
    Gorąco pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Eguniu, mam freedom, powiedz, czy nie żre?

    OdpowiedzUsuń
  5. Jestem nieobiektywna - mnie rzadko która wełna "gryzie"...

    OdpowiedzUsuń
  6. To szkoda, bo mnie często.
    Dzięki:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Rewelacja! Tego właśnie szukałam! Dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.